• (قبل ان يتم حذف موضوعك) اكتب عنوان واضح ... يمنع كتابة (ساعدوني) (اطلب المساعدة) وووالخ ... ولا تنسى كتابة موضوعك في القسم المختص
  • لإسترجاع العضوية راسل الإدارة عبر هذا الإيميل: alzaabi-mohammed@hotmail.com

الرجاء المساعده فى حل مشكله xbox360

amermsn

Member
25 مايو 2015
106
0
16
عندى xbox 360 مشكلتو بعد التشغيل بفتره ممكن بعد 5 دقائق وممكن بعد 15 دقيقه الجهاز يحصللو فريز غيرت ضبط المروحه وسرعتها وراقبت الحراره معدتش 50 ومع ذللك برضو الجهاز عمل فريز ارجو الافاده فى مشكله هذا الجهاز

alzaabi

Administrator
طاقم الإدارة
4 ديسمبر 2013
9,150
56
48
تحدث مشكلة تجمد الأكس بوكس من عدة حالات
اما المعالج محتاج تكوير يعني كرات اللحام تحت المعالج انتهى مفعولها
اما الساوث بريدج محتاج تغيير بقطعة اخرى او محتاج تكوير
اما قطعة التهكير تالفة ومحتاجة تغيير
اما الهارديسك محتاج تغيير او الرامات محتاجة تغيير

في النهاية يجب ان تعرض الجهاز على فني مختص

amermsn

Member
25 مايو 2015
106
0
16
انا فنى صيانه لاكن الصراحه مقدرتش احل العيب انا غيرت الهارد ديسك لاكن نفس العيب وغيرت فعلا قطعه التهكير باخرى نفس العيب فالصراحه شكيت فى المعالج وبرضو شكيت فى الساوث بريدج لاكن اللى محيرنى انو العيب متهيالى ملوش علاقه بلسخونه علشان زى مقلت فى شرح المشكله انى راقبت حراره المعالج مزدش عن 50 درجه ومع ذللك عمل فريز فمتهيالى العيب فى الساوث بريدج فحبيت الاول اخد راى حضرتك

alzaabi

Administrator
طاقم الإدارة
4 ديسمبر 2013
9,150
56
48
جرب وغير الساوث ولاكن تذكر اذا انت طلبت ساوث من الصين
فيجب تكويرة من جديد وذلك لأن كرات اللحام الي علية تحتاج حرارة كثيرة جدا جدا
فوق المعقول فنصيحة بتكويرة او اخلع واحد من بوردة ثانية بنفس الرقم

المهم ترد على الموضوع لإكمال الحل والمساعدة مستقبلا

amermsn

Member
25 مايو 2015
106
0
16
طبعا اخى انا حريص على متابعه المشكله للاخر وكتابه النتاءج مثل ماحصل فى موضوع كنت عاملو بخصوص بلوتوث ps3 لو حضرتك تفتكر
بلنسبه للسوث بريدج انا عندى جهاز تخريط هاخد منو الساوث بريدج واكورو وانزلو وايضا عندى ماكينه لرفع المعالجات والشيبات bga ان شاء الله هجرب انزل السوث بريدج الاخرى وهجرب وهقول لحضرتك النتيجه ان شاء الله

التعديل الأخير:

amermsn

Member
25 مايو 2015
106
0
16
اخى الذعاب انا جبت ٢ ساوث بريدج نفس الرقم لاكن تحت الرقم فى ٣ حروف هما مختلفين عن اللى فى الجهاز هل يفرقو فى حاجه لانى جربت الاتنين لاكن الجهاز لما بفتحو بيدى لمبه حمرا

alzaabi

Administrator
طاقم الإدارة
4 ديسمبر 2013
9,150
56
48
الرقم الي فوق هو الرقم الصحيح للساوث
يرجى تعويم الساوث اتوقع بعض الكرات غير متلامسة مع المذربورد والله اعلم

التعديل الأخير: